Skiën in Bulgarije

skiën in Bulgarije

Op 16 maart 2015 was ik één van de 198 gelukkigen die met Corendon mee mocht naar Bulgarije voor een dag proefskiën in Pamporovo. We vlogen met vlucht CND 9191 in 2 uur en 40 minuten naar Plovdiv. Tijdens de vlucht werden we uitermate goed verzorgd met een heerlijk ontbijt met een warm croissantje en diverse drankjes. Eenmaal geland, werden we verwelkomd met een waterboog gecreëerd door de lokale brandweer. Vervolgens reden we met vier bussen richting het sprookjesachtige Pamporovo, dat midden in het Rodopi-gebergte ligt. Er lag zoveel sneeuw dat de bomen er bijna onder bezweken. Aangekomen op onze bestemming kregen we vrijwel direct onze ski- en snowboardspullen. Wat mij vooral opviel was de Bulgaarse gastvrijheid!

Iedereen werd echt super vriendelijk geholpen en bovendien spraken ze ook nog eens heel goed Engels. De eerste lift ligt direct naast het verhuurdepot, waarmee je direct naar de top van de Snezjanka wordt gebracht. Boven aangekomen konden we aan onze eerste afdaling beginnen. Wat een heerlijk gevoel is het toch om een circa 15 minuten aaneengesloten afdaling te maken door dit sprookjesachtige winterwonderland. De pistes zijn redelijk uitdagend en goed onderhouden. We hadden bovendien het geluk dat er gemiddeld meer dan twee meter sneeuw lag.

Corendon skien Bulgarije

Na een kwartier afdalen kwamen we aan bij de lift Ardashla nr. 5 die ons vervolgens binnen tien minuten weer terugbracht naar de top van de Snezjanka. Alsof het niet mooier kon, kwam de zon ook nog eens door. Na nog twee afdalingen te hebben gemaakt, was het tijd om een hapje te gaan eten. Er was een buffet geregeld door Corendon bij restaurant Malina naast het dalstation. Velen waren alleen zo enthousiast aan het skiën en snowboarden, dat ze de tijd helemaal vergeten waren. Uiteindelijk zijn we neergestreken bij een klein pisterestaurant op de top van de Snezjanka. Eerst was het nog vrij rustig, maar algauw zat het hele restaurant vol met Corendon aanhangers en medewerkers.

Ik ben gewend aan de Oostenrijkse en Franse wintersportprijzen, maar in Bulgarije betaal je voor een pizza amper 4 euro en een biertje kost daar omgerekend 0,60 eurocent! Je kunt er overigens nog niet met euro’s betalen, je betaalt er met de Bulgaarse Lev. 1 lev is omgerekend circa 50 eurocent.
Na het middageten was het de hoogste tijd om de rest van het gebied te verkennen. Toevallig was er die dag de ‘Pamporovo Freestyle Open’, altijd leuk om even een kijkje te nemen.

Freestyle skien Bulgarije

Om 16:30 uur moest het skimateriaal weer ingeleverd worden en begon bij de Pampibar het grote Corendon après-ski feest. Ook dit was weer tot in de puntjes verzorgd met een barbecue, glühwein en liters bier. Samen met zanger Alex hebben we de Bulgaren laten zien wat écht après-skiën is.

Maar aan alles komt een eind. Met de nodige glühwein en bier achter de kiezen was het helaas tijd om te vertrekken naar het vliegveld van Plovdiv. Op weg naar de bus werd iedereen uitgenodigd om plaats te nemen in bus vier, die door een aantal medereizigers tot de Corendon after party bus was omgetoverd. Ik heb gepast en heb in bus 1 plaatsgenomen. Onderweg werd er nog lang nagepraat over deze unieke ervaring en prachtige dag. Aangekomen op het vliegveld konden we vrijwel direct vertrekken. Onderweg zijn we nog verwend met een hapje en een drankje en even na middernacht kwamen we weer aan op Schiphol.

Het was een lange en intensieve dag, maar ik kan snowboarden in Bulgarije afvinken van mijn bucket list. Bedankt Corendon voor deze prachtige dag!

Dit artikel is geschreven door Jeffrey Hol. Ook onderstaand filmpje is van zijn hand.

Heb je ook zo’n zin gekregen in een skivakantie naar Bulgarije? Bekijk hier onder ons aanbod:

• Skivakantie Bulgarije

Goedkoop skiën in Bulgarije!