5 tips om over je jetlag heen te komen

0
Jetlag tips

Ben je eindelijk op plaats van bestemming na een lange vermoeiende vliegreis, komt die vervelende jetlag om de hoek kijken. Vermoeidheid en slapeloosheid kunnen je vakantie flink beïnvloeden. Maar van een jetlag bij thuiskomst word je ook niet vrolijk! Daarom hebben wij wat jetlag tips om je jetlag te verhelpen op een rijtje gezet.

Slapen

#1 Pas je slaapritme aan

Om een jetlag te voorkomen, kun je thuis alvast wennen door je slaapritme aan te passen aan de bestemming waar je naartoe gaat. Ga je bijvoorbeeld naar de Antillen, dan win je 6 uur aan tijd. Om je ritme daarop aan te passen, kun je de voorafgaande dagen wat later gaan slapen en wat later opstaan. Zo wen je eraan dat je na je vlucht wat langer wakker moet blijven terwijl je misschien al wel moe bent. Voor een vlucht naar bijvoorbeeld Azië geldt dit precies andersom. Je verliest 5 uur aan tijd. Dat betekent dat het dan al bedtijd is terwijl je misschien nog niet moe bent. Je kunt in dit geval dus beter van tevoren iets eerder naar bed gaan en iets eerder opstaan.

Relaxing

#2 Rustig aan

Hoe lang een jetlag duurt is per persoon verschillend, maar toch is het voor iedereen aan te raden niet meteen bij aankomst je dag al vol te plannen. Je lichaam moet namelijk ook wennen aan de nieuwe omgeving en herstellen van de vlucht. Dus ook al voelt het alsof je helemaal geen last hebt van de jetlag, pak je rust en plan je activiteiten een dag later.

Powernap

#3 Vermijd powernaps

Een van de belangrijkste jetlag tips om een jetlag te voorkomen is het vermijden van powernaps. Als je al moeite hebt met het vinden van je ritme tussen dag en nacht, zijn slaapjes tussendoor al helemaal boosdoeners. Het lijkt onschuldig een dutje in het vliegtuig of op de hotelkamer, maar die dutjes zorgen er wel voor dat je ’s nachts geen oog meer dicht doet. Dit geldt hetzelfde voor de terugreis om een jetlag bij thuiskomst voor te zijn. Pak dus wel lekker je rust, maar ga pas naar bed wanneer het ook daadwerkelijk bedtijd is.

Wekker

#4 Sta de dag erna gewoon weer normale tijd op

Nog een van de jetlag tips om je jetlag te verhelpen is om de dag na de vlucht gewoon weer vroeg op te staan. Als je blijft liggen omdat je waarschijnlijk nog erg moe bent, kan dat ervoor zorgen dat je de nacht erna weer slecht slaapt. Met vroeg opstaan wordt bedoeld, de tijd dat je normaal gemiddeld opstaat. Ook voor als je weer thuis bent; sta de ochtend erna gewoon op een normale tijd weer op. Zo verhelp je tevens de jetlag bij thuiskomst.

Airplane food

#5 Eet en drink aan boord

Het eten en drinken aan boord van het vliegtuig is niet echt het populairste voedsel onder de passagiers. Maar toch is het aan te raden dit wel te eten en niet van tevoren een grote maaltijd op het vliegveld te nuttigen. Dit omdat je spijsvertering een stuk langzamer gaat werken omdat het zich aanpast aan de vernieuwde omstandigheden, dit voorkomt buikklachten. Probeer ook de tijden van het eten aan te passen aan de bestemming. Proberen, want het ligt er natuurlijk wel aan wanneer de stewardess weer langsloopt met maaltijden en of er überhaupt gelegenheid is om op dat moment te eten.

Hoe lang duurt een jetlag? Dat blijft natuurlijk altijd de vraag. Bij de een duurt het slechts een dag terwijl de ander er nog wel een ruime week last van heeft. Hopelijk hebben bovenstaande tips je handvatten gegeven en je enigszins gerustgesteld! Ben je van plan om ook een reis te maken naar een bestemming in een andere tijdzone? Bekijk dan snel ons aanbod en gebruik onze top 5 jetlag tips om je jetlag te verhelpen.

No comments